Search This Blog

Saturday 5 December 2015

Pemimpin Pas Kelantan jangan takbur- Husam Musa

Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa, berkata sikap dalaman manusia yang takabur dan sikap itu perlu dibuang sekiranya mahu kekal di Kelantan. Foto KelantanTV
KOTA BHARU, 5 Disember:

Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mengingatkan pemimpin Pas di Kelantan supaya jangan terlalu takbur dalam ucapan ceramah dengan memberitahu bahawa Pas adalah sebuah parti yang kuat dan sudah lama dalam arena politik negara.

Beliau berkata, ada pemimpin negeri yang seolah-olah mengatakan parti lain tidak kuat sambil merujuk kepada dakwaan mengatakan parti Amanah adalah parti beg poli, sebelum ini.

Malah, katanya, pendekatan seperti itu bukan amalan Almarhum Tok Guru Nik Aziz Nik Mat dahulu.

“Saya mahu ingatkan diri sendiri dan iaitu kita kena ingat kata-kata Tok Guru apabila beliau memberitahu Pas Kelantan kuat tetapi tidak cukup kuat.

“Seperti di Kedah kita terlalu kuat tetapi tidak menang. Di Terengganu terlalu kuat sehingga kalah semula selepas menang seketika,” katanya.

Katanya, di Kelantan memang kuat tetapi kena juga berpakat dengan orang lain seperti mana dalam mesyuarat dahulu apabila Tok Guru mengatakan `galah kita panjang tetapi tidak cukup tiga inci untuk ambil buat kelapa’.

Jelasnya, perkara ini berkaitan sikap dalaman manusia yang takbur dan sikap itu perlu dibuang sekiranya mahu kekal di Kelantan.

“Di Kelantan kena ingat kita menang dulu bukan sebab Pas kuat tapi kita tambah dengan kekuatan org lain
termasuk kita dengan bukan Islam dan inilah yang mahu ditunjukkan oleh (Allahyarham) Tok Guru Nik Aziz.

“Umno dulu guna MIC dan MCA sebagai tongkat mereka selain parti-parti lain.

“Kalau Pas nak berjaya di Malaysia parti ini juga kena banyak tongkat. Kita patahkan tongkat Umno dan kita ambil alih untuk kita pula,” katanya dalam ucapan pelancaran buku Peringatan Orang Terpedaya di Dewan PPK, di sini, malam tadi.

Dalam perkembangan sama, Husam berkata, sekarang ini ada kedengaran bahawa Pas seolah-olah sedang `bercinta’ dengan Umno, sambil merujuk kepada kenyataan Ketua Pemuda Pas Pusat, Nik Muhamad Abduh Nik Aziz yang mengatakan bahawa Umno sekarang ini memahami perjuangan Islam yang dibawa oleh Pas.

“Dahulunya kata macam lain…Umno macam tu lah..macam nilah. Kalau betul sepatutnya gunakanlah peluang itu kepentingan rakyat termasuk memberi tawaran kepada semua guru Yayasan Islam Kelantan (YIK) dan beri jawatan tetapi dan berpencen,” katanya.

No comments:

Post a Comment

  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...