Search This Blog

Wednesday 9 September 2015

Abu Dhabi dakwa AS$1.4 bilion daripada 1MDB hilang, lapor WSJ



Laporan terbaru WSJ tentang bayaran sebanyak AS$1.4 bilion (RM6.02 bilion) daripada 1MDB kepada anak syarikat pelaburan Abu Dhabi, International Petroleum Investment Co (Ipic) iaitu Aabar Investments PJS didakwa hilang membongkar lebih lagi tentang skandal 1MDB.

Kes ni tiada kena-mengena dengan bekas eksekutif kanan PetroSaudi International Ltd, Xavier Andre Justo ya!

Adakah ia ada kaitan dengan 'dermawan' Timur Tengah yang memasukkan RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Najib Razak?

Walaupun kes berbeza tetapi antara kes-kes ini ada kaitannya secara langsung dan tidak langsung. 3 kes berbeza skandal 1MDB membabitkan:

1. PetroSaudi International Ltd --> Antara isunya ialah ke mana menghilang pelaburan AS$1.83 bilion tunai 1MDB dlm JV dengan PetroSaudi? Kecelaruan fakta tentang kedudukan hasil pelaburan yang diletakkan di Pulau Cayman dan sebahagiannya ditebus dan disimpan di BSI Singapura kononnya dalam bentuk tunai.

2. Aabar Investments PJS --> Antara isunya ialah ke mana menghilang AS$1.4 bilion bayaran 1MDB kepada Aabar Investments PJS, apa kaitannya AS$681 juta (RM2.6 bilion) yang masuk ke akaun peribadi Najib Razak di Ambank dengan pihak dalam Aabar?

3.SRC International Sdn Bhd --> Siasatan SPRM masih berjalan mengenai kemasukan RM42 juta ke dalam akaun peribadi Najib Razak pada 26 Disember 2014 dan 10 Februari 2015 yang didakwa dari bekas anak syarikat 1MDB, SRC International Sdn Bhd yang pernah mendapat pinjaman RM3.81 bilion dari KWAP pada 2011. Kes ini dikatakan punca pemecatan Peguam Negara dan tindakan terhadap Pengarah Cawangan Khas, Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Pengarah Operasi Khas SPRM, Pengarah Komunikasi Strategik SPRM, para penyiasat SPRM, pegawai Jabatan Peguam Negara dan tekanan terhadap pengurusan tertinggi Bank Negara baru-baru ini.

Kenapakah nama penyangak Jho Low sentiasa timbul ya dalam ketiga-tiga kes ini?

Dijangkakan banyak lagi skandal penyelewengan, salah tadbir urus dan pecah amanah membabitkan 1MDB, bekas anak syarikat 1MDB dan kerjasama pelaburan asing akan terbongkar dengan izin Allah.

Insya Allah, kebenaran pasti tertegak dan kebatilan pasti tersungkur!

No comments:

Post a Comment

  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...